warzywa

Warzywa – skarbnica witamin

Warzywa, zaraz obok owoców, stanowią podstawowe źródło witamin. Według wyników badań przeprowadzonych przez lekarzy i dietetyków, optymalna dzienna ilość spożywanych warzyw i owoców to 500g, rozdzielanych na pięć porcji. Przy tak stosowanej diecie ograniczymy ryzyko zachorowania na wiele chorób, a także spowolnimy naturalny proces starzenia się organizmu.

Polskie źródła witamin

Sięgając po warzywa, warto wybierać te pochodzące z własnego ogródka albo od sprawdzonego sprzedawcy. Przy zakupie polskich warzyw mamy większą gwarancję tego, że pochodzą one ze szklarni i zostały wychodowane w naturalny sposób. Możemy tutaj wymienić selera, pora, buraka, marchew i kapustę, które są dostępne również w okresie zimowym.

Seler jest dobrym źródłem witaminy C, a także błonnika, potasu i witaminy B6. Por, a także szczypiorek i cebula, są pomocne dla stabilizacji poziomu cukru we krwi oraz wspomagają jego metabolizm. Burak jest idealnym źródłem kwasu foliowego, a według wielu badań działa hamująco na powstawanie guzów nowotworowych. Marchew zawiera antyoksydanty oraz witaminę A, poprawia widzenie oraz chroni przed chorobami układu krążenia. Z kolei kapusta zawiera witaminę C, błonnik, mangan i kwas foliowy. Ostatnie badania udowadniają, że warzywa kapustne zmniejszają ryzyko wielu chorób, w tym  prostaty i raka płuc.

Nie zapominajmy o tych wszystkich warzywach w codziennej diecie, a z pewnością zauważymy poprawę zdrowia i samopoczucia.

Dodaj komentarz